joi, 24 noiembrie 2011

Saramura de peste

Salut tuturor! Stiu ca sunt multe pagini cu pasionati in ale bucatariei, insa pentru ca vorba populara imi da dreptul ("sub soare e loc pentru fiecare"), iata ca indraznesc sa apar si eu printre bucatarii ocazionali, amatori sau cei profesionisti, bucatarii pasionati sau cei care de acum cauta sa se familiarizeze cu acest minunat domeniu... nu am nici diploma in ale gatitului, dar nici nu pot afirma ca nimic nu cunosc!
De aceea indraznesc si voi indrazni sa caut a gati, nu copiind, nu facand copy paste de pe alte pagini, ci chiar daca voi gresi in ale gatitului, macar sa fie impartasita reteta mea incercata si gustata, tocmai pentru a sti ce va voi zice si a fi sincer fata de voi. Fie ca reteta este culeasa din zone diferite ale tarii, fie ca o vad pe o pagina sau imi este impartasita de cineva, o voi incerca si o voi impartasi cu voi...

Asadar, sa purced la prima mea reteta impartasita pe acest blog nu neaparat dedicat gastronomiei. Insa pentru ca mancarea este necesara corpului, dar si pentru alintul gustului cred ca este necesar pe langa alte teme abordate, sa fie abordat si acest domediu frumos si foarte necesar tuturor. In vara anului 2010 am fost in zona Dobrogei, acolo unde saramura de peste isi gaseste linistea in stomacul locuitorilor din zona. Am fost curios sa vad cum se prepara, ca atare am luat notite de la un pescar pasionat, care mi-a impartasit si "secretul" unei saramuri reusite. Pestele! Trebuie musai sa fie proaspat, daca se poate sa fie de mai multe feluri. Insa pentru era peste din Dunarea noastra, era si proaspat si diferit: somn, crap etc.
Eu unul nu am avut parte de un astfel de peste, insa pentru ca am avut prin congelator peste de mare (macrou) am zis sa incerc. Am luat pestele si m-am pus pe treaba. Iata ce trebuie pentru patru portii:
- 4-5 pesti medii;
- 2 cepe medii (eu am pus cepe rosii, insa merg si cele albe sau galbene);
- 1 morcov mare;
- 2 rosii;
- o bucata de telina, nu foarte mare...
- ardei gras 2 bucati;
- pastarnac, o radacina;
- 1 capatana usturoi;
- 1-2 ardei iuti sau ca inlocuitor o radacina de hrean;
- 1 ceasca mica de orez;
- sare, piper, maghiran, ghimbir, patrunjel frunza etc., dupa gustul fiecaruia;
- o cana de vin alb, asta fiind o incercare proprie.
Iata cum am procedat. Pestele se curata bine. Dupa ce l-am curatat, l-am pus pe pe o tigaie pentru a-l face gratar. L-am rumenit bine si l-am pus la asteptat. Intre timp, am tocat marunt ceapa, ardeiul, rosiile, am dat prin razatoare morcovul, pastarnacul, telina, hreanul. Le-am pus pe toate intr-o tava adanca, dreptunghiulara. Peste, am adaugat cana de vin si nitel apa cat sa acope zarzavatul. Am lasat la fiert, apoi am adaugat pestele copt si am mai adaugat ceva apa pentru a-l acoperi. Dupa ce a fiert cam 20 minute, am potrivit gustul cu mirodeniile amintite si la final am pus mujdeiul de usturoi, orezul, lasand sa mai fiarba cam 10-15 minute.
Ceea ce pot spune este ca a iesit foarte buna. Am servit cald cu turte facute in casa, asa cum facea bunica pe plita cuptorului. Ceea ce insa vreau sa va spun, tine de gustul fiecaruia dintre noi. In Dobrogea se mananca foarte sarat aceasta saramura, insa trebuie sa fii foarte curajos sau sa-ti placa cu adevarat mancare sarata. Fiind din Moldova, am mai "lungit" gustul si nu am facut-o chiar sarata. Asa ca, ramane la alegerea fiecaruia cum vrea sa fie. Totusi, indiferent cum o pregatiti, va doresc pofta buna si nu uitati sa indrazniti a gati, chiar daca mai gresiti!

0 comentarii:

Trimiteţi un comentariu